Op-Ed

PrintPrint EmailEmail ShareShare CiteCite
Style:MLAAPAChicagoClose

loading...

The Bolivarian Alliance and the Hugo Chavez Propaganda Machine

Author: Joel D. Hirst, International Affairs Fellow in Residence, 2010-2011
November 3, 2010
Latin American Herald Tribune

“We have to elaborate a new plan, and the one that we propose is the communicational and informational hegemony of the state,” said Andres Izarra, current President of TeleSUR (the Bolivarian Alliance for the Peoples of Our America {ALBA} international cable news station) in an interview in January of 2007. In May of that same year the Chavez government cancelled the broadcasting license for Radio Caracas Television (RCTV), the most important independent television station in Venezuela.

Keenly aware of the strategic importance of propaganda in their attempts to usher in their 21st Century Socialism, the ALBA has embarked upon an ambitious plan to control information across the hemisphere. Their work began in 2005 with the establishment of the cable news network TeleSUR. This channel, with participation of the governments of Venezuela, Cuba, Bolivia, Ecuador, Nicaragua, Uruguay and Argentina, was founded to counter CNN and promote the integration of Latin America. TeleSUR rose to prominence in part for its active role in pushing for the reinstatement of the former Honduran President “Mel” Zelaya, after he was removed from office for promoting an illegal referendum.

View full text of article.

More on This Topic